Facsimile 'der Abschied'

De zestigste verjaardag van de Gustav Mahler Stichting Nederland (GMSN) in 2016 is voor het bestuur aanleiding geweest om een unieke en bijzondere uitgave uit te geven. Twee handschriften van Gustav Mahler te weten het ‘Clavierauszug en de Partitur van Der Abschied uit Das Lied von der Erde (beide uit het Willem Mengelberg Archief), worden als facsimile met een fraaie doos gepubliceerd. Deze doos bevat tevens een tekstboek met toelichtingen. De toelichtingen bij deze uitgave zijn verzorgd door twee bestuursleden van de GMSN: voorzitter Eveline Nikkels en Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag. Ook is een toelichting opgenomen van wijlen Edward Reilly, een expert in Mahlers handschriften.

Mede dankzij enkele grote giften is met deze uitgave - in een gelimiteerde en genummerde oplage van 400 exemplaren - een hartenwens van het bestuur in vervulling gaan.

Na Willem Mengelbergs uitvoering van Das Lied von der Erde met de Wiener Philharmoniker op 30 december 1917 in Wenen werden de handschriften in een doos - voorzien van een lovende opdracht op de binnenzijde van de deksel door Alma Mahler - uit erkentelijkheid aan de dirigent overhandigd.
‘Dem Freunde Gustav Mahlers, dem herrlichsten Interpreten seiner Musik, Willem Mengelberg’, geeft aan hoe nauw Mengelberg bij Mahler en diens muzikale intenties stond. Van al Mahlers werken heeft Mengelberg met Das Lied von der Erde de meest intense band gehad en bereikte hij met zijn interpretatiekunst een absoluut hoogtepunt.

BESTELLEN

De prijs van een exemplaar is slechts € 70. Daar komen nog kosten bij voor verpakking, handling en porto van € 20 binnen Nederland en € 35 voor overige landen. Tot en met 3 exemplaren blijft het € 20 resp. € 35.

Als u donateur van de GMSN bent zijn de kosten 50 plus 20 resp 35 euro.

Als u geen donateur bent, maar zich tegelijkertijd op deze website aanmeldt als donateur kunt u ook deze gereduceerde prijs aanhouden voor het bestellen van de facsimile’

Bestellen kan door overmaking van dit bedrag op IBAN: NL29 INGB 0000 1456 77 (voor het buitenland BIC: INGB NL 2A) ten name van Gustav Mahler Stichting Nederland te Alkmaar, onder vermelding van naam en adres.

De bestelling wordt aangetekend verstuurd.