Gustav Mahlers Der Abschied

Een facsimile van Gustav Mahler Stichting Nederland

De zestigste verjaardag van de Gustav Mahler Stichting Nederland (GMSN) in 2016 is voor het bestuur aanleiding geweest om een uniek en bijzonder product uit te geven. Met trots presenteert het bestuur twee handschriften van Gustav Mahler, te weten het ‘Clavierauszug’ en de ‘Partitur’ van 'Der Abschied' uit 'Das Lied von der Erde' (beide uit het Willem Mengelberg-archief).

Na Willem Mengelbergs uitvoering van Das Lied von der Erde met de Wiener Philharmoniker op 30 december 1917 in Wenen werden de handschriften in een doos - voorzien van een lovende opdracht op de binnenzijde van de deksel door Alma Mahler - uit erkentelijkheid aan de dirigent overhandigd.

‘Dem Freunde Gustav Mahlers, dem herrlichsten Interpreten seiner Musik, Willem Mengelberg’, geeft aan hoe nauw Mengelberg bij Mahler en diens muzikale intenties stond. Van al Mahlers werken heeft Mengelberg met Das Lied von der Erde de meest intense band gehad en bereikte hij met zijn interpretatiekunst een absoluut hoogtepunt.

De handschriften worden als facsimile in een fraaie doos gepubliceerd, alles in het zelfde formaat als door Alma aan Mengelberg aangeboden. Het geheel bestaat uit:

• Een prachtige doos, gewikkeld in (gefotografeerd) zwart papier, ca. 37 x 29 x 4 cm.
  • Het particel ('Clavierauszug'), 19 pagina's plus 12 schutbladen.
  • Het partituurontwerp, 43 pagina's plus 12 schutbladen.
  • Een tekstboek in het Engels en Duits, 40 pagina's plus 8 schutbladen.
    Dit tekstboek bevat introducties door twee bestuursleden van de Gustav Mahler Stichting Nederland: dr. Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut en dr. Eveline Nikkels, voorzitter. Ook is een bijdrage oopgeneomen van wijlen dr. Edward Reilly, een van de vooraanstaandste Mahler-kenners in Amerika.
    Het tekstboek bevat ook tekeningen en foto's.

Het gewicht van de set bedraagt 2,4 kg.

handschrift der Abschied               Facsimilebox

De twee manuscripten geven een unieke kans op een inkijk in het werkproces van de componist en in dit speciefieke geval bij zijn meest persoonlijke werk.

Mede dankzij enkele grote giften is met deze uitgave - in een gelimiteerde en genummerde oplage van 400 exemplaren - een hartenwens van het bestuur in vervulling gaan.

BESTELLEN

De prijs van een exemplaar is slechts € 70. Daar komen nog kosten bij voor verpakking, handling en porto van € 20 binnen Nederland en € 35 voor overige landen. Tot en met 3 stuks zijn deze kosten € 20 resp. € 35.

Als u donateur van de GMSN bent zijn de kosten € 50 plus € 20 resp. € 35.

Als u geen donateur bent, maar zich tegelijkertijd op deze website aanmeldt als donateur kunt u ook deze gereduceerde prijs aanhouden voor het bestellen van de facsimile.’

Bestellen kan door invullen van onderstaand bestelformulier onder gelijktijdige overmaking van dit bedrag op IBAN: NL29 INGB 0000 1456 77 (voor het buitenland BIC: INGB NL 2A) ten name van Gustav Mahler Stichting Nederland te Alkmaar, onder vermelding van naam en adres.

Uw gegevens
Velden met een * zijn verplichte velden.
Voorletter(s):*
Tussenvoegsel:
Achternaam:*
Geslacht:*
Adres:*
Postcode:*
Plaats:*
Land:*
Telefoonnummer:
Mobiel nummer:
Emailadres:*
Aantal exemplaren:*