Hoofdpagina | CONTACT & LINKS | Overige Contacten normaal lettertype groter lettertype grootste lettertype

Overige Contacten
Alma Mahler

Omschrijving:

Biografie, uitgebreid fotoalbum van Alma Mahler.

Bachtrack

Omschrijving:

Een prachtige site met een grote database gevuld met gegevens over concerten, opera's en meer. Met veel links naar andere sites. Er wordt speciaal aandacht besteed aan Mahler 2010.

Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren

Omschrijving:

Volledige tekst van Simon Vestdijk: Keurtroepen van Euterpe (1957). Hierin is ook opgenomen het essay: Gustav Mahler. De doemwaardige Emotie.

Dutch Divas

Omschrijving:

Een door J.M. Lindeijer opgezette webstek, die informatie over 'een periode van honderd jaar Nederlandse zangkunst' geeft.

Een Engelstalige Site over Mahler

Omschrijving:

Een website met veel informatie over diverse aspecten van Gustav Mahler.

Ernst Krenek Institut

Omschrijving:

Ernst Krenek (1900-1991) is wat betreft Mahler niet alleen bekend vanwege zijn bemoeienis met Mahlers 10e symfonie, maar was ook (kortstondig) getrouwd met Mahlers dochter Anna.

Genealogie familie Mahler

Omschrijving:

Site in de Engelse taal met gegevens over de familie Mahler.

Guido Adler: Gustav Mahler (1916)

Omschrijving:

Een boek over Mahler, geschreven door de Weense musicoloog Guido Adler (1855-1941), gepubliceerd in 1916.

H. de Booij (oud-bestuurslid Concertgebouw)

Omschrijving:

Groot fotoalbum van H. de Booij. Hij was bestuurslid van het Concertgebouw tijdens de bezoeken van Mahler aan Nederland.

Hans Pfitzner Gesellschaft e.V.

Omschrijving:

Hans Pfitzner (1869-1949) verkeerde in Wenen rond de jaren 1900 en later ook in de kringen van Mahler en vandaar deze verwijzing naar de webstek waar men nader met Pfitzners werk kennis kan maken.

KIRCHENLEXIKON

Omschrijving:

Het Verlag Traugott Bautz houdt het Biographisch-Bibliographisches KIRCHENLEXIKON bij, waarin (vanzelfsprekend?) ook het item Gustav Mahler is opgenomen.

Mahler: Melody, Harmony and Counterpoint

Omschrijving:

Essay van de musicoloog Hans Ferdinand Redlich. Dit is hoofdstuk VI uit zijn boek Bruckner and Mahler uit 1955.

MahlerRecords (Peter F├╝lop)

Groot opgezette Mahler-discografie.

Marston

Omschrijving:

Marston is - zoals ze zelf zeggen - 'a new classical and opera reissue label', opgericht door Ward Marston, dat historische opnamen opnieuw uitbrengt. Zo zijn er ook opnamen uitgebracht van zangers/zangeressen, die (nog) onder Mahler hebben gezongen.

Opus klassiek

Omschrijving:

Een website waarop veel nieuws uit de wereld van de klassiekke muziek is vermeld. Gustav Mahler krijgt gepaste aandacht. Een belangrijke website is dit ook vanwege heel veel recensies over opnamen op cd en dvd. Er zijn kritische beschouwingen te lezen over belangrijke muziekfestivals en andere zaken. Bovendien is op deze site veel informatie te vinden over geluidstechnische aspecten. Een website om in de gaten te houden!

Paul Stefan: Gustav Mahler (1912)

Omschrijving:

Een boek over Mahler, geschreven door Paul Stefan (1879-1943). Het is in 1912 gepubliceerd.

Petrucci-Bibliotheek (IMSLP)

Omschrijving:

Grote collectie bladmuziek op het internet. Het betreft uitgaven die behoren tot het publieke domein. Van Mahler zijn veel composities te downloaden. Maar niet van de 7e symfonie. Dit vanwege auteursrechten.

Prof. GUido Adlers lezingen over Richard Wagner (1904)

Omschrijving:

De musicoloog Guido Adler (1855-1941) doceerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Wenen en was een vriend van Mahler. In 1904 was Mahler werkzaam aan de Weense Hofopera en bezorgde de liefhebbers van Wagners muziek onverkorte opvoeringen van de opera's. In dat jaar publiceerde Guido Adler zijn lezingen over Richard Wagner.

Purgatorio gespeeld door jeugdorkest.

Omschrijving:

Op dit filmpje ziet u een bijzondere uitvoering van het Purgatorio uit Mahlers 10e symfonie. Het jeugdorkest zet zich enthousiast in voor een vurige uitvoering. Zoals u rechts van de youtube-site ziet, is er veel meer Mahler op Youtube.

Richard Specht: Gustav Mahler [Berlin 1913]

Omschrijving:

Een boek over leven en werk van Mahler uit 1913.

Willem Mengelberg Society

Omschrijving:

De hechte relatie tussen Gustav Mahler en Willem Mengelberg mag als algemeen bekend verondersteld worden, want het was immers Mengelberg die Mahler uitnodigde zijn werken in Nederland te komen uitvoeren.

Vierde symfonie
Concertgebouw