Berichten aan het bestuur kunnen worden gestuurd aan: bestuur@gustavmahlerstichting.nl

Het bestuur van de Gustav Mahler Stichting Nederland wordt gevormd door de volgende personen:

Mevr. dr. E.A. (Eveline) Nikkels (Voorzitter)
foto

Mevr. Eveline A. Nikkels (1944) studeerde muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht en promoveerde in 1984 bij wijlen prof. dr. M.H. Flothuis op het proefschrift MAHLER EN NIETZSCHE (en de handelseditie verscheen onder de titel "O Mensch! Gib Acht!" Friedrich Nietzsches Bedeutung fur Gustav Mahler).

Drs. C.H. (Kees) Boon (Penningmeester)

Kees Boon, in de geboortegolf na de oorlog in Den Haag geboren, in Amsterdam opgegroeid, studie wiskunde. Na twee jaar werk bij de Hoogovens en twee jaar leraarschap op een Amsterdamse scholengemeenschap naar Noord-Holland verhuisd en tot mijn pensioen op een scholengemeenschap in Alkmaar ‘carrière' gemaakt.

Muziekontwikkeling via de Britse popgroepen in de jaren 60, naar barokplaten van Corelli, zonen van Bach en Telemann. Vanaf mijn vijfentwintigste een aantal jaren een passepartout bij de VARA-matinee uitgebuit. Daar kennisgemaakt met Mahler, Bruckner, Richard Strauss en vooral overrompeld geraakt door de Russen: Sjostakowitsj, Prokoviev, Stravinsky, Rachmaninov. Later ook de vroeg twintigste-eeuwers als Korngold, Weill, Zemlinsky. Kamermuziek en de (Mahler-)liederen ontroeren mij vaak nog meer dan de grote symfonieën.
Meest favoriete werk: Das Lied von der Erde in de versie voor kamerorkest van Riehm.
O ja, nog maar één bedevaartplaats bezocht: het componeerhuisje in Toblach op terugreis van een vakantie in Griekenland. Ontroerend simpel en puur!

Dhr. drs. L. (Louis) Ekstein (Secretaris)
foto

Louis Ekstein (1946) studeerde bedrijfssociologie/-kunde in Rotterdam. Hij is werkzaam geweest in de informatica, onderwijs en organisatieadvies. Op muzikaal gebied deels cursoris deels autodidact. Speelt dwarsfluit. Mahler-liefhebber sinds de film Der Tod in Venedig van Visconti. De combinatie van twee hobbies (geneaologie en Mahler) heeft geleid tot een onderzoek naar de geboortedatum van Gustav Mahler. Een publicatie hierover is in voorbereiding.

Dhr. drs. F. A. (Freddy) van Maurik (Bestuurslid)
foto

Freddy van Maurik studeerde in 2003 af als musicoloog aan de Universiteit Utrecht  bij prof. dr. Paul Op de Coul met een scriptie over de vroege handschriften van Mahler, te weten de Klavierquartettsatz, het scherzo-fragment voor pianokwartet, eentweetal liedfragmenten en een vroege schets van het Kräftig, bewegt uit de Eerste symfonie. Sinds 2006 maakt hij deel uit van de redactie, en sinds 2009 lid van het bestuur van de GMSN.

email: f.a.vanmaurik@gmail.com telefoon: 0481 35 11 67
Dhr. dr. F.W. (Frits) Zwart (Bestuurslid)

Frits Zwart (1954) studeerde aan de bibliotheekacademies te Den Haag en Amsterdam. Vervolgens studeerde hij muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 1984 afstudeerde. In 1999 promoveerde hij met het proefschrift 'Willem Mengelberg 1871 - 1951: een biografie 1871 - 1920'. In 1981 werd hij wetenschappelijk assistent bij de muziekbibliotheek van het Haags Gemeentemuseum, daarna conservator van de collectie muziekarchieven en in 1999 hoofdconservator van de Muziekafdeling. Vanaf 2001 gaf hij ook leiding aan het Nederlands Muziek Instituut, waarvan hij thans directeur is.

email: frits.zwart@denhaag.nl telefoon: 070-3533292